Nov 17, 2009

Adakah kamu Impresif?

Setiap kali y'll bertemu dengan orang baru apa reaksi y'll? Adakah y'll menyambut perkenalan itu dengan bersifat dingin ataupun u'll tampil dihadapannya dengan penuh confident??Nak tahu bagaimana sikap y'll? Cuba kuiz kat bawah. =)

1. Saat teman memperkenalkan kamu pada seseorang di sebuah konsert. Yang y'll lakukan?
a. Tersenyum dan berjabat tangan
b. "Hai! seronok berkenalan dengan awak.Konsertnya bagus kan?
c. Melambaikan tangan tanda menyapa kerana terlalu bising untuk berbicara

2. Di sebuah majlis seseorang berjalan ke arah y'll dan tiba-tiba secara tak sengaja menumpahkan minuman ke baju y'll. Respon y'll?
a. "Kelam kabut betullah. Ganti balik baju I"
b. "Don't worry, masalah kecil je"
c. "Nak g mane ni terburu2 je"

3. Y'll tidak selesa dengan lelaki yang duduk bersebelahan dengan y'll semasa makan malam. Namun dia begitu teruja mahu berbual dengan y'll. Reaksi y'll?
a. Bercerita betapa tertekannya y'll hari ni
b. Banyak bertanya pasal diri dia lak so dia takde ruang nk tanye pasal y'll
c. Memberi komen tentang makanan yang dimakan

4. Mana yang paling y'll ingin dengar setelah someone mengenali y'll?
a. "U ni pendiam la"
b. "I terkejut tengok u, nampak macam pendian tapi hapenning gile! Best la!"
c. "Seronok kenal dengan u. Kita banyak persamaan"

5. Dalam perjalanan untuk interview job baru, y'll terjebak dengan hujan n basah kuyup gile. Y'll..
a. Menelefon tempat yang y'll nak pergi tu pastu bagi alasan kereta y'll rosak dan berharap sangat interview tu ditunda.
b. Tetap pergi dan berkata, "Maaf saya nampak macam orang baru lepas berenang kan"
c. Mengeluh,"Pagi yang malang la. Kereta rosak,payung lak lupe nak bawak"


NILAI

1. a-0 b-1 c-2

2. a-2 b-0 c-1

3. a-2 b-1 c-0

4. a-0 b-2 c-1

5. a-0 b-1 c-2




(7-1o markah)



Terlalu
Dingin

Y'll tidak pandai memulakan perkenalan baru. Malah setiap kali ada yang cuba untuk mendekati, sikap yang akan ditumjukkan ialah dingin dan tidak berminat.Y'll juga tidak berusaha untuk memperbaiki hubungan y'll dengan sesiapa. Prinsip y'll kalau orang tak suke kat y'll , y'll akan ada ramai lagi yang mahu berkawan dengan y'll (tolong jangan perasan k!).Berusahalah untuk berubah kerana andai y'll berterusan camtu, hidup y'll akan sunyi sepi tanpa ada sesiapa kat sekeliling. Kalau ada pun yang nak berkawan dengan y'll, semuanya tak sepenuh hati malah kerana terpaksa. Jadi tunjukkan sedikit sifat impresif y'll tapi jangan la over lak kay!



(4-6 markah)



Sangat
Menyenangkan

Y'll dapat menarik perhatian orang lain termasuklah saat pertama kali bertemu. Y'll menempatkan orang lain pada situasi yang menyenangkan dengan bertanyakan pendapat mereka. Y'll juga tahu cara yang tepat untuk memberikan sisi positif secara jenaka dari sebuah situasi buruk. Seperti sikap y'll ketika menghadapi interview kerja.Teruskan sikap positif y'll ini dan pastikan orang-orang yang bersama y'll adalah orang-orang yang benar-benar ikhlas berkawan dengan y'll.


(0-3 markah)



Mudah
Dilupakan

Pertama kali bertemu dan berkenalan dengan y'll, orang-orang sekeliling akan berasa tertekan dengan sikap y'll. Malah y'll juga mampu membuat orang jadi diam membisu. Namun dengan mengetahui beberapa kunci yang penting, y'll dapat menarik perhatian orang lain setiap saat. Sebutkan nama lawan bicara saat y'll berbicara., memuji apa yang dikenakan atau mengenai pekerjaan dan keluarganya membuatkan orang jadi begitu mudah mesra dengan y'll. Bak kata pepatah, kalau orang tak mengenali diri y'll maka tak cinta, tapi bila dah kenal,takkan dilupakan. So, praktikkan. Ok?